Monday 19 August 2013

Amalan Kitar Semula


Nukilan Love Hijau on Selasa, 27 September 2011

Amalan kitar semula,merupakan satu amalan mengubahsuai,mengunakan semula, mengolah sumber yang sudah digunakan supaya sumber tersebut boleh digunakan semula di dalam keadaan atau bentuk yang baru.

Amalan kitar semula dianggap sebagai salah satu cara yang terbaik untuk memelihara sumber alam yang tidak boleh diperbaharui lagi. Lihat di sekeliling kita, manusia menggunakan hampir kesemua sumber alam yang tidak boleh diperbaharui untuk menyesuaikan diri mereka di bumi. Manusia menggunakan sumber alam yang tidak boleh lagi diperbaharui seperti galian untuk menjana pelbagai alatan untuk kehidupan yang selesa. Lihat sahaja penggunaan petroleum yang sangat meluas kegunaannya. Dulunya sejak zaman penjajahan British lagi bijih timah dilombong secara rakus dan dieksploitasi sepenuhnya. Sekarang yang tinggal hanyalah tinggalannya, seperti Taman tasik Titiwangsa serta Taman Tasik Taiping yang cantik. Petroleum satu hari nanti akan kehabisan,memang alternatif baru terhadap petroleum akan dicari tetapi ianya tidak semudah yang dijangka. Petroleum digunakan secara meluas di dalam industri petrokimia, serta penghasilan barangan domestik,dari barangan plastik hinggalah ke sabun atau lilin untuk ditiup pada hari lahir. Jadi penggunaan semula beg plastik atau bakul untuk ke pasar merupakan langkah awal anda menyelamatkan sumber bumi.

Antara langkah awal untuk kitar semula yang dilaksanakan oleh pihak kerajaan ialah menghasilkan tong sampah kitar semula- mengasingkan bahan buangan kepada 3 jenis, tin @besi , plastik dan kertas. Namun sikap rakyat Malaysia kurang memberansangkan di dalam amalan kitar semula. Masih ramai yang suka membuang sampah sesuka hati. Lihat sahaja di dalam kenderaan , sepatutnya ibu-bapa menyediakan bekas untuk si anak membuang sampah seperti membalut gula-gula,jika tidak prihatin atau kurang peka terhadap alam sekitar si anak akan membuang sampah ke laur dari dlam kereta,ibu atau bapanya sekadar melihat sahaja. Didiklah generasi akan datang kepentingan almalan kitar semula.

Barangan kitar semula boleh diberikan value added yang sesuai. Barangan kitar semula boleh diolah untuk menjadi barangan kraft, ianya boleh dijual terutama jika ianya hand made. Barangan plastik turut mempunyai potensi yang besar untuk diolah menjadi pelbagai jenis kraftangan yang menarik.Ingat,bahawa amalan kitar semula,merupakan barangan terpakai yang biasa di dalam kehidupan kita ,dengan sedikit modal atau nilai tambah yang sesuai,ianya akan menjadi barangan yang bernilai semula,di samping menyelamatkan sumber bumi secara tidak langsung


Barangan kitar semula yang sukar diolah serta memerlukan kos seperti barangan elektronik,peralatan komputer,bateri dan sebagainya memerlukan one stop center . Pada pandangan saya, pihakberwajib sepatutnya mewujudkan pusat kitar semula bagi semua daerah,dan bukan sekadar di kawasan bandar utama sahaja. Barangan ini sebenarnya memerlukan pusat pengumpulan yang boleh memantau bahan yang sudah disebut kerana, ianya sangat berbahaya untuk kesihatan manusia,Bateri hand phone sendiri sebenarnya mempunyai kandungan kadium, chemical yang berbahaya kepada manusia. Perasan tak bateri handphone yang dah rosak kita buang sesuka hati aje.

Amalan kitar semula akan mengambil tempat ke arah bumi yang lebih selamat untuk tahun mendatang. Ianya akan semakin penting bila dunia ke arah kemerosotan sumber yang tidak boleh diperbaharui lagi. Semoga amalan kitar semula menjadi amalan kita semua.
 
Sumber

No comments:

Post a Comment